Γυρνάω τη σκέψη προς τα πίσω και προσπαθώ να θυμηθώ πόσα χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει να αναλάβει μεγάλη αθλητική διοργάνωση, με πρωτοβουλία αθλητικής Ομοσπονδίας και κράτους.
Στις προηγούμενες δεκαετίες, όταν το χρήμα έρεε εν αφθονία και οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης αρνούνταν να αναλάβουν διοργανώσεις των οποίων τα έσοδα δεν ήταν εξασφαλισμένα, η Ελλάδα ήταν πρόθυμη για να γίνει η έδρα τους. Σχεδόν παρακαλούσε. Το κράτος επένδυε στο «άρτος και θέαμα», χρήματα υπήρχαν, οπότε δεν ήταν δύσκολη η ανάληψη αθλητικών γεγονότων. Οσο όμως τα κρατικά χρήματα λιγόστευαν τόσο υπήρχε απροθυμία από τη χώρα μας να μπει στον χορό των διεκδικήσεων.
Το μοντέλο του πρόσφατου παρελθόντος δεν ήταν ένα υγειές μοντέλο. Στη δεκαετία του ’20 οι διοργανώσεις θα πρέπει να είναι ένας συνδυασμός αθλητικού γεγονότος και μάρκετινγκ, απ’ όπου θα προκύψουν τα έσοδα.
Σ’ αυτή τη λογική ο Ναυτικός Ομιλος Θεσσαλονίκης, φιλοξένησε και χωρίς κρατική βοήθεια, τα τελευταία χρόνια μεγάλες ιστιοπλοϊκές διοργανώσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον Μαραθώνιο «Μέγας Αλέξανδρος». Διοργάνωση που ζει και βασιλεύει. Ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια δειλά δειλά και γιγαντώθηκε. Περισσότεροι από 20.000 αθλητές θα φωνάξουν «παρών» στην πόλη φέτος, τονώνοντας την οικονομία της Θεσσαλονίκης.
Γιατί στο τέλος της ημέρας, εκτός από την επιτυχία των αγώνων αυτό έχει που αξίζει περισσότερο. Σ’ όλη την Ευρώπη έχει γερές βάσεις ο αθλητικός τουρισμός, ο οποίος αποφέρει ποικιλόμορφα κέρδη στις πόλεις που φιλοξενούν διοργανώσεις. Σ’ αυτή τη λογική δημιουργήθηκε και το Spetses mini Marathon που δίνει ζωή στο νησί στα μέσα του Φθινοπώρου, χρονική περίοδο που κάτω από άλλες συνθήκες θα είχε ερημώσει. Υπολογίζεται ότι ο τζίρος που γίνεται στο νησί το Σαββατοκύριακο των αγώνων ξεπερνάει το 1 εκ. ευρώ.
Άλλο παράδειγμα: Στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του1998, που έγινε στη Γαλλία κάθε φίλαθλος που ακολουθούσε την Εθνική του ομάδα επισκέπτονταν το λιγότερο τρεις διαφορετικές πόλεις.
Το μερίδιο του αθλητικού τουρισμού σε διεθνή κλίμακα ανέρχεται σε ποσοστό 32% της συνολικής τουριστικής αγοράς. Νούμερο εξαιρετικά ενδιαφέρον το οποίο δεν θα πρέπει να αφήσει ασυγκίνητους τους ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους επαγγελματίες του τουρισμού των μεγάλων πόλεων.
Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte & Touche οι Αγώνες της Κοινοπολιτείας και το Golf Open Championship συνέβαλαν στην αύξηση της πληρότητας των βρετανικών ξενοδοχείων κατά 7% τον Ιούλιο του 2002, σε σχέση με τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, ενώ η μέση πληρότητα έφθασε το 75%! Ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο, το οποίο χρήζει προσεκτικής ανάγνωσης. Τι μπορεί να περιλαμβάνουν οι αθλητικές δράσεις πλην των μεγάλων διοργανώσεων;
Αθλητικά camps
Χειμερινές / καλοκαιρινές αθλητικές δραστηριότητες
Υπαίθριες δραστηριότητες (πεζοπορία, ποδήλατο βουνού, rafting, κανόε καγιάκ σε λίμνες, ιστιοπλοΐα, αναρρίχηση, paintball,
προσανατολισμός, κλπ.).
Ποιες όμως είναι οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού σε μία πόλη;
• Πρέπει να απασχολεί στελέχη με εμπειρία στον αθλητικό τουρισμό.
Να συντάσσει προϋπολογισμούς.
Να λειτουργεί γραφεία τουριστικών πληροφοριών.
Να ορίζει τις ζώνες ανάπτυξης των αθλητικών δραστηριοτήτων.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η αξιοποίηση των παραλιών με αθλήματα άμμου (χάντμπολ, βόλεϊ, ποδόσφαιρο).
Αναγκαία είναι η ενημέρωση των κατοίκων για την πολιτιστική και οικονομική σημασία του αθλητικού τουρισμού για τον τόπο.
Θα πρέπει όμως να υπάρξει συνεργασία με τα τοπικά ΜΜΕ και τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι λόγοι:
Ο κύριος στόχος είναι να διαμορφωθεί για τη διοργάνωση θετική άποψη στην εγχώρια ή/και τη διεθνή κοινή γνώμη.
Αναγκαία, όμως, είναι και η κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας με εθελοντική εργασία και συμμετοχή.
Γίνονται εύκολα αντιληπτά τα οφέλη του αθλητικού τουρισμού για τις οικονομίες των πόλεων που επενδύουν σ’ αυτές τις διοργανώσεις. Η χώρα μας, και φυσικά η Θεσσαλονίκη, διαθέτει τα απαραίτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού. Ιδού η Ρόδος λοιπόν…