Είναι ένα από τα πρωτόγνωρα περιστατικά του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Η αντίδραση των υπολοίπων οπαδών κατά μίας συγκεκριμένης ομάδας. Δεν το συναντάς πολύ συχνά στην Ευρώπη. Οπου κι αν βρεθεί εντός των γερμανικών τειχών, συναντά την έχθρα.
Πλακάτ, πανό, συνθήματα και άλλα πολλά.
Η νεοσύστατη Λειψία των επτά ετών είναι ξεκάθαρα η πιο μισητή ομάδα στη Γερμανία, καθώς με τα εκατομμύρια της «Red Bull» ανέβηκε σε χρόνο ρεκόρ από τα τοπικά στην Μπουντεσλίγκα και σε κάθε παιχνίδι της βιώνει την απέχθεια των Γερμανών φιλάθλων. «Δεν παραδινόμαστε στα λεφτά ενός αναψυκτικού», είναι το σύνθημα που ακούγεται παντού, όπου ταξιδεύει η Λειψία.
Η ιστορία με το RB
Οι λόγοι αυτής της έχθρας; Κυρίως γιατί η RB συμπεριφέρεται ως αυτοκρατορία, με πρακτικές, που στο ξεκίνημα έκαναν αίσθηση σε όλους και σε αντίθεση με τους υπόλοιπους επενδυτές (Volkswagen, Bayer, Χοπ στη Χόφενχαϊμ, Audi στην Ινγκολσταντ) δεν έχει δεσμούς με την πόλη. Είναι πλέον η μοναδική ομάδα από την Ανατολική Γερμανία στην Bundesliga. Λέγεται πώς οι δυτικοί την μισούν, γιατί «καταστρέφει την παράδοση», αλλά η πόλη έχει την μεγαλύτερη ανάπτυξη στη χώρα και ο σύλλογος αποκτά πλέον μεγάλους στόχους. Αν δει κανείς μάλιστα το ξεκίνημα της στο φετινό Πρωτάθλημα μόνο εντυπωσιακό για νεοφώτιστη ομάδα μπορεί να χαρακτηριστεί (σ.σ. είναι το καλύτερο από το μακρινό 1969).
Πως έχει όμως η ιστορία; Με 350.000 ευρώ η Red Bull αγόρασε την SSV Markranstädt, που έπαιζε στην 5η κατηγορία, ενώ στην πόλη υπήρχε ένα τρομερό γήπεδο, το οποίο είχε ανακαινιστεί για το Μουντιάλ του 2006. Το «Zentralstadion» έχει χωρητικότητα 43.000 φιλάθλων (σ.σ. 50.000 ατόμων για συναυλίες) και πλέον λέγεται «Red Bull Arena», όπως και αυτό της Σάλτσμπουργκ.
Η πόλη ζει στους ρυθμούς της «RB Leipzig», η οποία δεν λέγεται Red Bull Leipzig διότι το απαγορεύει η γερμανική ποδοσφαιρική ομοσπονδία. Για να καταφέρει η Red Bull να έχει έστω το «RB» στο όνομα της ομάδας, την ονόμασε «RasenBallsport Leipzig e.V.» και κράτησε ως αρχικά από το RasenBallsport τα «RB» για να θυμίζει «Red Bull».
Η πρόσφατη έρευνα
Σε πρόσφατη έρευνα, που έγινε στη Γερμανία, η RB Leipzig, όπως είναι το όνομα της, ψηφίστηκε ως πιο μισητή ομάδα στη χώρα… Ηταν πέρσι τον Αύγουστο, όταν το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Μπράουνσβαϊγκ δημοσίευσε μια έρευνα γι' αυτό που αποκαλείται στη Γερμανία «brandscape».
Το πιο σημαντικό εύρημα ήταν ότι πλέον η Bundesliga φιλοξενεί την λιγότερο δημοφιλή ομάδα της χώρας. Τότε, βέβαια, η Λειψία έπαιζε ακόμη στη δεύτερη τη τάξει κατηγορία. Οι περισσότεροι Γερμανοί οπαδοί δεν τη θεωρούν ως ένα κανονικό κλαμπ, αλλά ως «ένα άδειο όστρακο χωρίς τοπικές ρίζες, ένα εργαλείο μάρκετινγκ, που υπάρχει απλά για να προωθήσει ένα ενεργειακό ποτό». Αλλωστε, είναι η πρώτη ομάδα στην ιστορία της Bundesliga, που αγωνίζεται και δεν έχει Γερμανό επενδυτή, έστω και σε ένα μικρό ποσοστό!
Η πόλη είχε να δει ομάδα της στην Α' κατηγορία της χώρας από το 1994, εδώ 22 χρόνια δηλαδή, ενώ πριν την RB Leipzig τελευταία χρονιά, που στην πόλη έπαιζε επαγγελματική ομάδα ήταν το 1998 (τελευταία από την Ανατολική Γερμανία στην Bundesliga ήταν η Κότμπους το 2009).
Την περασμένη σεζόν είχε μπάτζετ για μεταγραφές ύψους 12 εκατ. ευρώ. Ολες μαζί οι υπόλοιπες ομάδες της Β’ Κατηγορίας ξόδεψαν 11 εκατ. ευρώ. Πέρα από το γήπεδο, έχει ένα υπερσύγχρονο προπονητικό κέντρο 30 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ έφτιαξε ακαδημία για νέα ταλέντα. Ο,τι ήθελε, απλώς άπλωνε το χέρι και το άρπαζε.
Το 50%+1 και ο Μάτεσιτς
Επίσης, όταν η αυστριακή πολυεθνική αποφάσισε να επενδύσει το 2009 στη Λειψία, στη Γερμανία είχε ήδη θεσμοθετηθεί το μοντέλο των συλλόγων–εταιρειών λαϊκής βάσης, όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται με τον κανόνα του 50%+1. Ο αυστριακός ιδιοκτήτης της, Ντίτριχ Μάτεσιτς, όρισε την ετήσια συνδρομή στα 800 ευρώ και την εγγραφή στα 100 ευρώ. Σήμερα, επτά χρόνια μετά, τα μέλη με δικαίωμα ψήφου είναι… 17. Η Μπάγερν Μονάχου μετράει πάνω από 224.000 και η συνδρομή τους κοστίζει μόλις 60 ευρώ τον χρόνο. Αλλά, όσα κι αν ήταν τα μέλη της Λειψίας, η διοίκηση διατηρεί το δικαίωμα να «κόψει» όποιον επιθυμεί, χωρίς καμία εξήγηση.
Απειρα περιστατικά μίσους
Τα περιστατικά είναι άπειρα του αντίπαλου μένους. Το καλοκαίρι, για παράδειγμα, στο παιχνίδι Ντινάμο Δρέσδης – RB Λειψία (σ.σ. για το Κύπελλο), οπαδοί των γηπεδούχων πέταξαν πίσω από την εστία ένα κεφάλι ταύρου!
Τον Ιούλιο, πριν από κάποιο φιλικό ματς στη Φρανκφούρτη, μπροστά από τα δυο τέρματα υπήρχαν πρόκες και πέτρες. Επίσης, τον Μάρτιο του 2015, καμιά τριανταριά κουκουλοφόροι οπαδοί της Καρλσρούης έκαναν «ντου» στο ξενοδοχείο, όπου διέμενε η ομάδα της Λειψίας.
Το 2014, οπαδοί της Ουνιόν που υποδεχόταν τη Λειψία, σε συνεννόηση με τη διοίκηση της ομάδας, μοίρασαν στην είσοδο του γηπέδου φυλλάδια με τίτλο «Η κουλτούρα πεθαίνει στη Λειψία, στην Ουνιόν παραμένει ζωντανή».
Μετά από το σφύριγμα της έναρξης του αγώνα, 20.000 οπαδοί, ντυμένοι στα μαύρα, παρέμειναν σιωπηλοί επί 15 λεπτά. Σε κάποιο ματς Κυπέλλου με την Οσναμπρικ ο διαιτητής χτυπήθηκε στο κεφάλι από έναν αναπτήρα. Το αντικείμενο σημάδευε τον νεαρό στράικερ Ντάβι Σέλκε. Στο πιο πρόσφατο ματς με την Κολωνία για την Bundesliga, οι οπαδοί των «τράγων» έκλεισαν τον δρόμο του λεωφορείου της Λειψίας πριν από το ματς.
Ο πρώτος της αγώνας
Ακόμη και τον παρθενικό της αγώνα – τον Αύγουστο του 2009 στην 5η Κατηγορία, στην έδρα της Καρλ Τσάις Ιένα – τον έδωσε με αστυνομική συνοδεία, καθώς το κοινό παραληρούσε: «Θάνατος στην RBL». Μετά το σφύριγμα της λήξης, οι παίκτες πήγαν κατευθείαν στο πούλμαν, χωρίς να κάνουν ντους και να αλλάξουν. Ακόμη λοιπόν και σε φιλικούς αγώνες προετοιμασίας συγκεντρώνει το μένος των αντίπαλων οπαδών.
Πλέον, τη λατρεύουν
Στην αρχή υπήρχε προβληματισμός. Ωστόσο πλέον στην πόλη της, την λατρεύουν. Αυτό το καλοκαίρι οι «ταύροι», όπως είναι το παρατσούκλι τους, πούλησαν πάνω από 20.000 κάρτες διαρκείας. Μόνο πέντε έξι ονομαστοί σύλλογοι της Bundesliga τους ξεπέρασαν. Πέρσι, στη Β’ κατηγορία έκοβαν 30.000 εισιτήρια – κατά μέσον όρο – στους εντός έδρας αγώνες τους, περισσότερα από την Καϊζερσλάουτερν ή τη Νυρεμβέργη. Οπως φαίνεται, η μέρα, που θα μπει «σφήνα» ανάμεσα στην Μπάγερν και στην Ντόρτμουντ, μάλλον δεν θα αργήσει…