Στη σύγχρονη γεωπολιτική σκακιέρα, η αεροπορική υπεροχή δεν αποτελεί απλώς πλεονέκτημα αλλά θεμέλιο στρατηγικής αποτροπής. Για δεκαετίες, οι Ηνωμένες Πολιτείες επένδυσαν μαζικά στη stealth τεχνολογία, δημιουργώντας αεροσκάφη όπως το F-35 Lightning II και το επερχόμενο B-21 Raider.
Η Ρωσία, ωστόσο, υποστηρίζει ότι τα αντιαεροπορικά συστήματα S-400 και κυρίως το S-500 Prometey μπορούν να ανιχνεύσουν – και δυνητικά να καταστρέψουν – αυτά τα «αόρατα» αεροσκάφη. Πόση αλήθεια κρύβεται πίσω από αυτούς τους ισχυρισμούς;
Ένα από τα πιο συχνά λάθη στη δημόσια συζήτηση είναι η ταύτιση του εντοπισμού με τη στόχευση.
Τι μπορούν να κάνουν τα ραντάρ χαμηλών συχνοτήτων
Τα ραντάρ χαμηλής συχνότητας (VHF/UHF) που φέρεται να χρησιμοποιούν τα S-500:
-
Μπορούν να εντοπίσουν ανωμαλίες στον εναέριο χώρο
-
Ανιχνεύουν stealth αεροσκάφη ως «αχνά ίχνη»
-
Δεν παρέχουν, όμως, δεδομένα υψηλής ακρίβειας για καθοδήγηση πυραύλων
Γιατί η στόχευση είναι πολύ πιο δύσκολη
Για κατάρριψη απαιτείται weapons-quality track, το οποίο προέρχεται από ραντάρ υψηλότερων συχνοτήτων – ακριβώς εκεί όπου τα stealth αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί να μειώνουν δραστικά το ίχνος τους.
Συμπέρασμα: Ο εντοπισμός ενός F-35 δεν ισοδυναμεί με δυνατότητα κατάρριψης.
Τι αλλάζει με το S-500 Prometey
Το S-500 αποτελεί εξέλιξη της ρωσικής φιλοσοφίας A2/AD (Anti-Access / Area Denial) και φέρεται να ενσωματώνει:
-
Δικτυοκεντρική αρχιτεκτονική πολλαπλών ραντάρ
-
Ικανότητα αναχαίτισης βαλλιστικών στόχων
-
Ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο
-
Συνδυασμό αισθητήρων διαφορετικών συχνοτήτων
Αν οι ρωσικοί ισχυρισμοί ισχύουν, τότε η απειλή για τα stealth αεροσκάφη δεν είναι μεμονωμένο ραντάρ, αλλά ολόκληρο το δικτυωμένο σύστημα.
Ο «πονοκέφαλος» του NATO στην Ανατολική Ευρώπη
Η πιθανή ανάπτυξη S-500 σε καίριες περιοχές:
-
Καλύπτει μεγάλες ακτίνες (έως ~600 χλμ)
-
Περιορίζει τις επιλογές εναέριας διείσδυσης
-
Αυξάνει το κόστος και την πολυπλοκότητα αποστολών
Για το NATO, αυτό σημαίνει:
-
Περισσότερη εξάρτηση από ηλεκτρονικό πόλεμο
-
Συνδυασμό stealth με stand-off όπλα
-
Επιχειρήσεις κορεσμού αντί για μεμονωμένα πλήγματα
Κίνα και Ινδία: Ο παγκόσμιος παράγοντας
Οι αναφορές περί πιθανής εξαγωγής S-500 σε:
-
🇨🇳 Κίνα
-
🇮🇳 Ινδία
δημιουργούν ανησυχία όχι μόνο επιχειρησιακή αλλά και τεχνολογική.
Ο φόβος του reverse engineering
Η πρόσβαση σε:
-
Ραντάρ
-
Λογισμικό αισθητήρων
-
Αρχιτεκτονική συστήματος
θα μπορούσε να επιταχύνει την εξέλιξη κινεζικών αντιαεροπορικών και αντι-stealth τεχνολογιών, μειώνοντας το τεχνολογικό προβάδισμα της Δύσης.
Κίνδυνος κλιμάκωσης και λάθους υπολογισμού
Όσο περισσότερα προηγμένα συστήματα A2/AD αναπτύσσονται:
-
Αυξάνονται οι επαφές υψηλού ρίσκου
-
Μειώνεται ο χρόνος αντίδρασης
-
Μεγαλώνει η πιθανότητα ακούσιας σύγκρουσης
Η παρουσία stealth αεροσκαφών κοντά σε ισχυρά αντιαεροπορικά δίκτυα δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου ένα λάθος σήμα ή μια εσφαλμένη εκτίμηση μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή κρίση.
Συμπέρασμα
Τα S-500 δεν καταργούν τη stealth τεχνολογία, αλλά την υποχρεώνουν να εξελιχθεί. Η εποχή της «απόλυτης αορατότητας» δίνει τη θέση της σε:
-
Συνδυασμό stealth, ηλεκτρονικού πολέμου και δικτύωσης
-
Πιο σύνθετο επιχειρησιακό σχεδιασμό
-
Νέα ισορροπία μεταξύ αέρα και εδάφους
Στον πόλεμο του μέλλοντος, το να είσαι αόρατος ίσως να μην αρκεί. Το κρίσιμο ερώτημα θα είναι: ποιος βλέπει πρώτος, ποιος αποφασίζει ταχύτερα και ποιος ελέγχει το δίκτυο.
Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news
Μπείτε στην παρέα μας στο instagram
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook
Εγγραφείτε στο κανάλι του metrosport.gr και του Metropolis 95.5 στο youtube