Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε στο Στρασβούργο μια μη νομοθετική πρόταση για την ενισχυμένη προστασία των ανηλίκων στο διαδίκτυο, με επίκεντρο τον καθορισμό ενιαίου ελάχιστου ορίου ηλικίας 16 ετών για την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε ολόκληρη την ΕΕ. Η πρόταση υπερψηφίστηκε με 483 υπέρ, 92 κατά και 86 αποχές, σηματοδοτώντας μια ισχυρή πολιτική πίεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση.
Τι αλλάζει για την πρόσβαση των ανηλίκων στα social media
Το Κοινοβούλιο ζητεί:
-
Υποχρεωτικό ελάχιστο όριο ηλικίας 16 ετών για πρόσβαση στα social media, τις πλατφόρμες βίντεο και τα AI-δίκτυα.
-
Πρόσβαση με γονική συγκατάθεση για παιδιά 13–16 ετών.
-
Απαγόρευση των πιο επιβλαβών και εθιστικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι πλατφόρμες.
-
Προεπιλεγμένη απενεργοποίηση λειτουργιών εθισμού για όλους τους ανήλικους χρήστες.
-
Περιορισμούς στη στοχευμένη διαφήμιση και ισχυρότερους κανόνες προστασίας από εμπορική εκμετάλλευση.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην απαγόρευση οικονομικών κινήτρων που ωθούν παιδιά να λειτουργούν ως child influencers, καθώς και στη θωράκιση απέναντι στις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης, όπως τα deepfakes.
Η θέση της ΕΕ και ο διεθνής διάλογος
Η πρωτοβουλία ενισχύει την ongoing διαπραγμάτευση στην ΕΕ, στην οποία η Ελλάδα έχει ηγετικό ρόλο και υποστηρίζεται από τη Γαλλία και την Ισπανία. Η συζήτηση αποκτά διεθνή διάσταση, καθώς Αυστραλία, Μαλαισία και Δανία έχουν ήδη θεσπίσει ελάχιστο όριο ηλικίας τα 16 έτη σε ορισμένες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει τώρα την πιθανή αναθεώρηση υφιστάμενων οδηγιών, καθώς μια οδηγία θέτει κοινούς στόχους για όλα τα κράτη-μέλη, αλλά αφήνει σε κάθε χώρα την επιλογή του τρόπου εφαρμογής.
Τι σημαίνει για γονείς, παιδιά και πλατφόρμες
Αν και μη δεσμευτική, η πρόταση λειτουργεί ως σαφές μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει ένα ενιαίο νομικό πλαίσιο με στόχο:
-
μειωμένη έκθεση των παιδιών σε επιβλαβές περιεχόμενο,
-
περιορισμό του χρόνου παραμονής online,
-
καλύτερη ψηφιακή ασφάλεια και διαφάνεια,
-
υπεύθυνη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.