Δεν ήταν μόνο στα χαρτιά αναμέτρηση επιπέδου Champions League αυτή που έγινε το βράδυ της Τρίτης στην Τούμπα. ΠΑΟΚ και Αγιαξ προσέφεραν ένα ματς πολύ υψηλού επιπέδου, το οποίο έδωσε τροφή για αναλύσεις που είναι αρκετά χρήσιμες ενόψει της ρεβάνς.
Με τη βοήθεια της ιστοσελίδας “betweentheposts.net” που εξειδικεύεται σε τακτική μελέτη ποδοσφαιρικών αναμετρήσεων, η “Μ” καταγράφει συμπεράσματα πολύ χρήσιμα και για το πώς πρέπει να αναγνώσει κανείς το δεύτερο παιχνίδι που θα γίνει στην “Γιόχαν Κρόιφ Αρίνα”.
Το βασικότερο όλων είναι ότι αυτή την περίοδο (Αύγουστο μήνα, αρχές της σεζόν) ο Αγιαξ δεν είναι αχτύπητος καθώς δεν μπορεί να έχει με την ίδια συχνότητα τις πετυχημένες μεταβάσεις από άμυνα σε επίπεση που διακρίνουν το παιχνίδι του και αυτό δίνει το δικαίωμα στον ΠΑΟΚ, που χαρακτηρίζεται από όλους τους αναλυτές ως μία πολύ καλά οργανωμένη ομάδα, το δικαίωμα να πιστεύει στην υπέρβαση της πρόκρισης μέσα στην Ολλανδία.
Επίσης, πρέπει να κρατήσουμε τα εξής πολύ βασικά στοιχεία που προκύπτουυν και θα αναλύσουμε στη συνέχεια:
-Ο ρόλος του Μπλιντ στον Αγιαξ είναι άκρως κομβικός, γι’ αυτό στόχευση του Φερέιρα στο ματς της Τούμπας ήταν η μπάλα να φτάνει όσο πιο σπάνια γίνεται σε εκείνον.
-Ο Φερέιρα πρέπει να βρει “απάντηση” στο σχήμα που ο Τεν Χαγκ χρησιμοποίησε στο δεύτερο μέρος της αναμέτρησης στην Τούμπα και μπλόκαρε τον Δικέφαλο.
-Το αδύναμο σημείο του Αγιαξ είναι ο χώρος που καλύπτουν οι δύο στόπερ και οι δύο κεντρικοί μέσοι της ολλανδικής ομάδας (Σουρς-Μαρτίνες και Μπλιντ-Μαζραουί) και το δυνατό του, η έντονη δρταστηριότητα στη ζώνη 14 (το τετράγωνο μπροστά από τις θέσεις των στόπερ).
Το πιο ενθαρρρυντικό στοιχείο, πάντως, είναι ότι απέναντι σε μία ομάδα που έφτασε μέχδρι τα ημιτελικά του Champions League και δεν έχει αλλάξει πολύ, ο ΠΑΟΚ εμφανίστηκε ανταγωνιστικός.
Ο κομβικός ρόλος Μπίσεσβαρ και ΜάτοςΟι κάρτες που παραθέτουμε επιβεβαιώνουν τον πολύ κομβικό ρόλο που είχαν στο ματς της Τούμπας ο Ντιέγκο Μπίσεσβαρ και ο Λέο Μάτος από πλευράς ΠΑΟΚ και οι Ντάλεϊ Μπλιντ, Ντούσαν Τάντιτς και Νικολάς Ταλιαφίκο.
Ο Μάτος είχε τις περισσότερες (και πιο “επιθετικές” πάσες), όπως και το πιο aggressive κουβάλημα μπάλας και ο Μπίσεσβαρ ήταν εκείνος που γινόταν κυρίως αποδέκτης της μπάλας και αυτός που αποτελούσε τον πιο σημαντικό παίκτη στο να δημιουργεί ο ΠΑΟΚ καθαρές ευκαιρίες (τα περιβόητα Xgoals).
Από την άλλη, πλευρά ο Μπλιντ είχε τις περισσότερες πάσες και το πιο aggressive κουβάλημα μπάλας, ο Ταλιαφίκο, όμως, έκανε τις επιθετιοκές πάσες, ενώο Τάντιτς ήταν ο αντι-Μπίσεσβαρ.
Επίσης, μπορείτε να δείτε ότι τα xgoals (καθαρές ευκαιρίες) του ΠΑΟΚ έφτασαν στο 1,05 και του Αγιαξ στο 1.93. Τέλος, υπάρχουν δύο κάρτες που δείχνουν τις πα΄σες των ομάδων στη ζώνη 14 και κοντά στην περιοχή του ανατιπάλου. Ο Αγιαξ έχει σαφώς περισσότερες αλλά και μία αδυναμία να περάσει τις τελικές πάσες που θα δημιουργούσαν ευκαιρία.
Η αλλαγή διάταξης που μπλόκαρε τον ΠΑΟΚ
Το πιο ενδιαφέρον, ίσως, στοιχείο της ανάλυσης για το ματς της Τρίτης, αφορά στις αλλαγές στους ρόλους των παικτών και στη διάταξη του Αγιαξ από ημίχρονο σε ημίχρονο, που διαφορποίησαν και την εικόνα του ματς.
Η κομβική κίνηση του Ερικ Τεν Χαγκ ήταν η μετάθεση του Μπλιντ στο δεύτερο μέρος, ουσιαστικά, σε σε ρόλο λίμπερο που οδήγησε τον Αγιαξ σε ένα 3-4-3 το οποίο “μπλόκαρε” επιθετικά τον ΠΑΟΚ, ο οποίος έβγαινε στην ανάπτυξη με 3-2-4-1. Σημαντική διαφορά επίσης, ότι στο δεύτερο μέρος αυξήθηκαν σημαντικά τα ανεβάσματα και από τους δύο μπακ (Ταλιαφίκο-Φέλτμαν) της ολλανδικής ομάδας σε αντίθεση με το πρώτο που ανέβαινε μόνο ο Αργεντινός.
Το λάθος του Αγιαξ στη φάση του 1-1
Από την κάρτα στα αριστερά μπορείτε να δείτε πόσο μεγάλη βαρύτητα έδινε ο ΠΑΟΚ στο να μαρκάρει τον Μπλιντ. Στην εικόνα αποτυπώνεται φάση στο 6ο λεπτό που Ζαμπά (με ροπή προς τον Ταλιαφίκο) και Εσίτι είναι κοντά στον Ολλανδό, αλλά ο Αγιαξ καταφέρνει να κάνει διάνοιξη με τον Ντε Μπεκ που έμεινε αμαρκάριστος, βγαίνοντας πλάγια. Στα δεξιά, παρατηρείτε το λάθος του Αγιαξ στη φάση του 1-1.
Ο Μπλιντ κινείται πλάγια να μαρκάρει τον Πέλκα, ο Μαζραουί έχει απο κοντά τον Ελ Καντουρί, χωρίς όμως ταυτόχρονα οι δύο στόπερ (Σουρς, Μαρτίνες) να ανέβουν στο γήπεδο, με αποτέλεσα από την γραμμή κρούσης μέχρι αυτή της άμυνας να δημιιυργηθεί ένα κενό περίπου 45 μέτρων που εκμεταλλεύτηκαν Μπίσεσβαρ, Γιαννούλης και Ακπομ.
Η δουλεμένη κομπίνα με Μάτος και εναλλακτική τον Πέλκα
Οι αναλυτές στην Ολλανδία δεν παραλείπουν να υπογραμμίσουν την ισχύ του ΠΑΟΚ στις στημένες φάσεις και, φυσικά, η φάση που ανέλυσαν επαρκώς είναι αυτή του 2-1. Στα τρία καρέ που βλέπετε, μπορείτε να διαπιστώσετε πόσο κομβικό είναι το σκριν που κάνει ο Κρέσπο για να βγει μόνος ο Μάτος, χωρίς να ακολουθείται από τον Μαζραουί και τελικά να σκοράρει.
Μαζί, βέβαια, και οι κινήσεις που γίνονται από όλους τους υπόλοιπους παίκτες. Αυτό που υπογραμμίζεται και ουσιαστικά επιβεβαιώνει πόσο δουλεμένη ήταν η κομπίνα από τον Φερέιρα και τους συνεργάτες του, αφορά στην κίνση του Πέλκα.
Ο αρχηγός του ΠΑΟΚ κινείται πίσω από την άμυνα, στο δεύτερο δοκάρι, όχι τόσο για να ελευθερώσει τον Μάτος, αλλά να δώσει μία δεύτερη επιλογή στο γέμισμα του Μπίσεσβαρ.
Όπως εύστοχα επισημαίνουν οι Ολλανδοί αναλυτές θα μπορούσε, κάλλιστα, η μπάλα να πάει σε εκείνον αντί του Μάτος. Μην αποκλείεται να δούμε την ίδια φάση με τον Πέλκα σκόρερ μέσα στη σεζόν.
Από την έντυπη έκδοση της Metrosport