Την προσεχή Παρασκευή, παραμονή της έναρξης του νέου Πρωταθλήματος, οι ιδιοκτήτες της Super League θα καθίσουν και πάλι στο τραπέζι για να συζητήσουν θέματα όπως η διεξαγωγή των πλέϊ οφ και οι σχέσεις της Λίγκα με τη Nova.
Όπως είναι γνωστό η συνδρομητική τηλεόραση έχει κινηθεί νομικά κατά της διοργανώτριας σε μία προσπάθεια να προστατεύσει τα συμφέροντας της. Η Nova με δεδομένο ότι δεν αντιμετωπίζει με το συναίσθημα αλλά με τη λογική τα συμφέροντα της, έχει καταθέσει εδώ και καιρό προτάσεις στη Super League ώστε το Πρωτάθλημα να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό με στόχο να αυξηθούν τα έσοδα της. Οποιος προσεγγίζει ρεαλιστικά το θέμα αντιλαμβάνεται ότι η όποια αύξηση του ενδιαφέροντος της διοργάνωσης θεωρητικά θα αυξήσει και τα έσοδα για τις ΠΑΕ.
Οι προτάσεις που έπεσαν προς συζήτηση στο τραπέζι της Λίγκας δεν ήταν από εμπειρικές διαπιστώσεις εκπαιδευόμενων παραγόντων, αλλά από επιστημονική ανάλυση στοιχείων της Super League την οποία έκανε ένας πολύπειρος πολυεθνικός φορέας η Deloitte. Aνοιξη πρέπει να ήταν όταν οι ιδιοκτήτες πληροφορήθηκαν το πόρισμα της εταιρείας και η αλήθεια είναι ότι αντιμετώπισαν θετικά τις προτάσεις οι οποίες μεταξύ των άλλων περιείχαν και την ανάδειξη του Πρωταθλητή από τα πλέϊο οφ και τη μείωση των ομάδων από 16 σε 14. Όταν όμως ήρθε η ώρα να ψηφισθούν οι προτάσεις άρχισαν οι περισσότερες ομάδες να καταθέτουν ενστάσεις.
Όχι βεβαίως γιατί τους ήρθε κάποια έμπνευση η οποία θα βοηθούσε στην βελτίωση του ενδιαφέροντος του Πρωταθλήματος, αλλά γιατί δεν ήθελαν να ξεβολευτούν. Καμία έκπληξη. Δεν είναι η πρώτη φορά που οι ιδιοκτήτες των ΠΑΕ αντιμετωπίζουν με κοντόφθαλμη λογική το θέμα Πρωτάθλημα. Υπάρχει όμως και χειρότερο: πιστεύουν ότι οι απόψεις τους είναι μοναδικές και πρωτοποριακές.
Στην κεντρική Ευρώπη όμως το θέμα επαγγελματικό ποδόσφαιρο αντιμετωπίζεται περισσότερο τεχνοκρατικά και ώριμα. Και εκεί βάζουν ως στόχο την βελτίωση των εσόδων, αλλά όχι με πλάνα τα οποία ασπάζονται δογματικά οι παράγοντες. Αντιθέτως επενδύουν, ασπάζονται τους κανόνες της διοργάνωσης, προστατεύουν το προϊόν με κάθε τρόπο και σέβονται τον πελάτη-φίλαθλο.
Στην 26η ετήσια έκθεση «Annual Review of Football Finance» που διεξήχθη από το Sports Business Group της Deloitte έγινε γνωστό ότι σχεδόν διπλασιάστηκαν τα έσοδα της Bundesliga, της La Liga, της Ligue 1, της Premier League και της Serie A την τελευταία δεκαετία.
Σημαντικό ρόλο στη συγκεκριμένη αύξηση των εσόδων, τα οποία ξεπέρασαν τα 13,4 δισ. ευρώ τη σεζόν 2015-16, παρουσιάζοντας μια αύξηση της τάξεως του 12% (1,4 δισ. ευρώ), έπαιξε η ανοδική τάση των εσόδων από τα δικαιώματα αναμετάδοσης.
Η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου αγγίζει πλέον τα 24,6 δισ. ευρώ, αύξηση 13% σε σχέση με τη σεζόν 2014-15.
Ο Dan Jones, Partner, Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Η αύξηση των εσόδων από συμφωνίες αναμετάδοσης συνεχίζει να παρέχει τη βάση στην οποία οι κορυφαίοι σύλλογοι της Ευρώπης μπορούν να στηριχτούν προκειμένου να επενδύσουν σε νέα ταλέντα και εγκαταστάσεις.
Τα έσοδα από τις αναμεταδόσεις αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ των συνολικών εσόδων των πέντε κορυφαίων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων τη σεζόν 2015-16”.
Τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα λοιπόν αποτελούν σ’ όλη την Ευρώπη ένα μεγάλο κομμάτι των χρημάτων που μπαίνουν τα ταμεία των ομάδων. Αρα είναι αναγκαίο το ποδοσφαιρικό προϊόν να προστατεύεται και να βελτιώνεται κάθε χρόνο ώστε να γίνεται περισσότερο ελκυστικό. Ετσι μόνο θα αυξηθεί η εμπορική του αξία κάτι το οποίο έχουν ανάγκη οι ΠΑΕ αλλά και η τηλεόραση. Οποιεσδήποτε άλλες λογικές και κοντόφθαλμες απόψεις οδηγούν σε αδιέξοδα και ίσως τις ομάδες στον… «γκρεμό».
FOCUS
Ο,τι κι αν κάνει ο Σπύρος Παπαθανασάκης για την ενίσχυση του Ηρακλή δεν θα κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου. Τo πιθανότερο είναι να μεγαλώνει αυτό το χάσμα της αντιπαράθεσης όσο θα βρίσκει ρευστό ο «Καναδός» από «κρυφές» πηγές γεγονός που θα δίνει τροφή σε συνωμοσιολογίες.