Ένας από τους πιο υποτιμημένους προπονητές της Ευρώπης ήρθε να ταράξει τα νερά στο δυτικό Λονδίνο παίζοντας όμορφο και διασκεδαστικό ποδόσφαιρο. Ο «Mr 33» με τα απεριόριστα σενάρια και με ένα τσιγάρο στο στόμα κάθισε στην άκρη του πάγκου στο «Στάμφορντ Μπριζ» και, εάν του το επιτρέψουν, τότε θα γίνουμε μάρτυρες ενός τύπου ποδοσφαίρου που αναζητούν εδώ και χρόνια οι «μπλε». Ο λόγος, φυσικά, για τον Μαουρίτσιο Σάρι.
Ο Ιταλός προπονητής εντυπωσίασε με τη δουλειά του τα τελευταία τρία χρόνια στη Νάπολι αναγκάζοντας τον Ρομάν Αμπράμοβιτς να τον φέρει στην Τσέλσι. Στο Λονδίνο έχει το κατάλληλο υλικό και το οικονομικό υπόβαθρο για να εξαλείψει και την παραμικρή αμφιβολία κάθε δύσπιστου φιλάθλου.
Είναι ένας προγραμματιστής ιδεών. Έχει εμμονή με τη λεπτομέρεια. Επιλέγει ένα δυναμικό στιλ παιχνιδιού. Αγαπά την επίθεση, το όμορφο ποδόσφαιρο και ξέρει τον τρόπο να βοηθά τους παίκτες του να εξελίσσονται. Οι ποδοσφαιριστές απολαμβάνουν να βρίσκονται μαζί του καθώς τους ενθαρρύνει και μέσα από τις μεθόδους προπόνησης και την εμμονή στην προετοιμασία βρίσκει τον τρόπο να ξεκλειδώσει τον καθένα και να παίρνει το 100%.
Μισεί τα ανόητα ερωτήματα των δημοσιογράφων. Δεν ασχολείται ποτέ με τη διαιτησία. Είναι αυθόρμητος και πολλές φορές λέει πράγματα που δεν πρέπει. Είναι αυθεντικός, δεν κρύβει τις αδυναμίες του και προσπαθεί μέσα από το στυλ παιχνιδιού του να διασκεδάσει τους οπαδούς.
Sarribal – Sarrismo
Βασίζεται στη μέθοδο Sarribal ή Sarrismo (και στο αγαπημένο του 4-3-3). Έναν γρήγορο ρυθμό παιχνιδιού που εστιάζει στην κατοχή και στις γρήγορες εναλλαγές της μπάλας μεταξύ των παικτών. Απαιτεί πίεση ψηλά, ενέργεια και ένταση. Κάτι παρόμοιο με αυτό που είδαμε από τον Πέπε Γκουαρντιόλα κατά τη θητεία του στον πάγκο της Μπαρτσελόνα.
Είναι ένα σύστημα υψηλής πίεσης που αναγκάζει τον αντίπαλο (κυρίως την αντίπαλη άμυνα) να υποπέσει σε λάθη, τα οποία εκμεταλλεύεται η επίθεση. Κάθε παίκτης έχει το ρόλο του. Είναι ικανός να διατηρήσει τη θέση του και να περάσει με οποιοδήποτε πόδι τη μπάλα στο συμπαίκτη του. Έτσι, επιτυγχάνεται μια γρήγορη ακολουθία και δημιουργούνται φάσεις.
Φάση οικοδόμησης
Ο τερματοφύλακας πρέπει να προσφέρει σιγουριά και ασφάλεια στην άμυνα. Να έχει τη δυνατότητα να περάσει τη μπάλα προς κάποιο συμπαίκτη του εξίσου καλά και με τα δύο πόδια, να μπορεί να «χτίσει» από πίσω μια επίθεση και να είναι διαθέσιμος ως εναλλακτική λύση εάν μπλοκαριστούν οι υπόλοιποι.
Οι δύο σέντερ μπακ είναι σημαντικοί. Συχνά είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία επιθέσεων. Πρέπει να μπορούν να κουβαλήσουν τη μπάλα, να έχουν υψηλό ρυθμό και καλές τοποθετήσεις. Πάντα όταν ο ένας έχει τη μπάλα και δημιουργεί, ο άλλος μένει πίσω και τον καλύπτει ώστε εάν χαθεί η μπάλα να μην δημιουργηθεί κάποιος κίνδυνος για την εστία.
Φάση δημιουργίας
Ο Σάρι επιθυμεί, οι παίκτες του να παίζουν τη μπάλα ή να τη κερδίσουν γρήγορα όταν εκείνη χάνεται. Προχωρά είτε με κάθετη είτε με διαγώνια πάσα ώστε να σπάσει τις γραμμές του αντιπάλου. Εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές, τότε στόχος είναι να διατηρηθεί η κατοχή και εάν δεν μπορεί να προχωρήσει μπροστά η μπάλα να επιστρέψει με ασφάλεια στον πορτιέρο.
Χρησιμοποιεί έναν ικανό, έξυπνο και ταλαντούχο παίκτη στη βάση της τριάδας του κέντρου. Ο Ζορζίνιο είναι ιδανικός για εκείνον. Ταιριάζει απόλυτα στις ιδέες του για αυτό εξάλλου τον πήρε από τη Νάπολι. Εκείνος δίνει το ρυθμό και κάνει την πρώτη πάσα προς τα εμπρός.
Κοντά του υπάρχει παίκτης, ο οποίος βρίσκεται box-to-box και σπάει το παιχνίδι. Πιέζει και δημιουργεί χώρους.
Ο επιθετικός ή ο ένας από τους δύο χαφ συγκλίνουν προς τη μεσαία γραμμή. Εάν δεν μπορεί να βρει διέξοδο προς τα εμπρός, επιστρέφει τη μπάλα σε έναν από τους δύο κεντρικούς μέσους.
Ο ρόλος των δύο πλευρών διαφέρει. Όταν η μία επιτίθεται, η άλλη τρέχει και καλύπτει τα κενά που πιθανόν να δημιουργηθούν. Έτσι, εάν χαθεί η μπάλα δε δημιουργούνται άμεσοι κίνδυνοι για τον τερματοφύλακα.
Τελική φάση
Ο επιθετικός συχνά κινείται στα όρια του οφσάιντ. Δημιουργεί διλήμματα στον παίκτη που τον μαρκάρει γιατί δεν ξέρει εάν θα πρέπει να τον ακολουθήσει ή να παραμείνει στη θέση του. Είτε επιλέγει το ένας εναντίον ενός, είτε παίζει το ένα – δυο με κάποιον συμπαίκτη του και εάν δεν υπάρχει διαθέσιμη λύση, τότε γυρίζει τη μπάλα στο χώρο του κέντρου για να βρεθεί. Οι χαφ και οι μπακ προσφέρουν επιλογές σε αυτόν.
Ο αριστερός χαφ συγκλίνει προς τα μέσα, δημιουργεί χώρους και αναζητά τον καλύτερο τρόπο για να περάσει η μπάλα στο φορ. Ο δεξιός πλάγιος μέσος κάνει έξυπνες διαγώνιες διαδρομές πίσω από την άμυνα και αποτελεί απειλή για τον αντίπαλο.
Οι μπακ συμβάλλουν στην ανάπτυξη είτε προσφέροντας βοήθεια στους χαφ είτε καλύπτοντας τους κενούς χώρους που δημιουργούνται.
Ο ρόλος του Αζάρ είναι ζωτικής ζημασίας. Αποτελεί ένα διαρκή κίνδυνο για την αντίπαλη εστία. Είτε συνεργάζεται με τον μπακ, είτε κάνει διαγώνια πάσα στο δεξί χαφ είτε επιλέγει το ένας εναντίον ενός.
Αμυνα
Οι παίκτες κινούνται από κοινού ανάλογα με τη θέση της μπάλας και τις θέσεις των συμπαικτών τους χωρίς να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις θέσεις του αντιπάλου.
Συμπέρασμα
Η μέθοδος Sarribal προσφέρει πολλά στο κομμάτι της δημιουργίας αλλά παρουσιάζει αδυναμίες στην άμυνα. Η ομάδα δημιουργεί το μέγιστο πλάτος και βάθος στην επίθεση. Ευδοκιμεί η γρήγορη και ακριβής κυκλοφορία της μπάλας και διατηρείται η κατοχή. Χρειάζονται μόλις λίγα περάσματα για να βρεθεί η μπάλα στην αντίπαλη περιοχή.
Οι ποδοσφαιριστές κινούνται κοντά ο ένας στον άλλον σχηματίζοντας είτε διαμάντι είτε τρίγωνο ώστε να βοηθηθεί το παιχνίδι μεταξύ των γραμμών. Με αυτό το τρόπο δημιουργούνται πάντα δύο διαφορετικοί διέξοδοι εξίσου αποτελεσματικοί και προκαλείται σύγχυση στην αντίπαλη άμυνα. Ο κάθε παίκτης γνωρίζει καλά το πώς πρέπει να κινηθεί, είτε έχει ο ίδιος τη μπάλα στα πόδια του είτε εκείνη βρίσκεται σε κάποιο συμπαίκτη του.
Εάν η μπάλα χαθεί, τότε αρχίζουν τα δύσκολα. Ναι μεν το σύστημα βοηθά την ομάδα να πιέσει για να κερδίσει ξανά τη μπάλα, αλλά ο αντίπαλος δημιουργεί εύκολα πολλές φάσεις.