Το επαγγελματικό ποδόσφαιρο, λειτουργεί με τους κανόνες της ψυχρής λογικής, όταν γίνεται ο σχεδιασμός. Μπορεί τα 90 λεπτά του αγώνα να είναι ένα θερμοκήπιο συναισθημάτων, αλλά όταν παίρνονται οι αποφάσεις δεν χωρούν οι συναισθηματισμοί. Στη βιομηχανία του ποδοσφαίρου, κυριαρχεί η εξίσωση έξοδα- έσοδα και ο στόχος είναι μονίμως το κέρδος.
Η μεταγραφή του Ρονάλντο στη Γιουβέντους αποτελεί, ίσως, ένα καλό παράδειγμα. Τα νούμερα που έβγαλε από το ταμείο της η Γιουβέντους προκαλούσαν ιλίγγους στο άκουσμα τους. Επειδή όμως σε ομάδες αυτού του επιπέδου τίποτε δεν γίνεται τυχαία, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Κατ’ αρχάς η ιταλική ομάδα, εκτιμώ ότι δεν πέταξε ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα αγοράζοντας τον Ρονάλντο. Προφανώς ζύγισε τα πράγματα, εκτίμησε ότι χωράει στα αγωνιστικά της πλάνα, στη συνέχεια πήρε χαρτί και μολύβι και υπολόγισε πόσα θα ξοδέψει και τι θα εισπράξει ως ανταποδοτικό κέρδος.
Και επειδή υπάρχουν έσοδα τα οποία δεν απεικονίζονται άμεσα, όπως αυτά που προκύπτουν από τις αγωνιστικές επιτυχίες, στο τέλος της χρονιάς θα γίνει το πρώτο ταμείο. Προς το παρόν πάντως οι αριθμοί δικαιώνουν τους ανθρώπους της Γιουβέντους. Πρώτον γιατί έχει γίνει sold out στα εισιτήρια διαρκείας, παρότι η τιμή τους ήταν αυξημένη κατά 30%. Τι σημαίνει αυτό; Ότι στα ταμεία της ομάδας μπήκαν 33 εκατ. ευρώ, δηλαδή 8 εκατ. περισσότερα από πέρυσι.
Συγχρόνως έχουν πουληθεί/δεσμευθεί 520.000 φανέλες του Πορτογάλου άσου με τα χρώματα της Γιουβέντους που απέφεραν στη νέα του ομάδα 54 εκατ. ευρώ. Η εξίσωση λοιπόν έξοδα-έσοδα προβλέπεται ότι θα βγάλει θετικό πρόσημο, δικαιώνοντας όλους εκείνους που πρόκριναν στην απόκτηση του Ρονάλντο.
Στην ίδια λογική λειτουργεί πλέον και η εγχώρια βιομηχανία (;) του ποδοσφαιρικού θεάματος. Στη δεκαετία του ’90 και του 2000 η τηλεόραση κοστολογούσε υπερτιμημένα το εγχώριο ποδοσφαιρικό προϊόν. Είτε γιατί η κρατική διαφήμιση έρρεε με συνοπτικές διαδικασίες, είτε γιατί η επίπλαστη ευημερία δημιουργούσε στην αγορά εκτρωματικούς κανόνες, όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Μέχρι που μπήκαμε στην εποχή της κρίσης και λίγα πράγματα γίνονται, πλέον, ρουσφετολογικά. Ετσι η τηλεόραση πληρώνει το προϊόν στην πραγματική του τιμή και οι ομάδες ψάχνουν με αγωνία χορηγούς για τη φανέλα.
Όλα λοιπόν λειτουργούν σε φυσιολογικά επίπεδα τα οποία κανείς δεν τα είχε υποψιαστεί. Ετσι οι μικρομεσαίες ομάδες βρέθηκαν απροετοίμαστες και μοιάζουν να κινούνται σε κινούμενη άμμο.
FOCUS
Προφανώς στη Super League έχουν αποφασίσει ότι θα προχωρήσουν γυρνώντας οριστικά την πλάτη στην πρόταση του υφυπουργού Αθλητισμού Γιώργου Βασιλειάδη. Διαφορετικά δεν θα έβαζαν την επόμενη συνεδρίαση στις 30 Ιουλίου, ενώ το τελεσίγραφο του υφυπουργού λήγει στα μέσα της επόμενης εβδομάδας.
Από την έντυπη έκδοση της Metrosport (21/7)