Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις όσον αφορά το μέλλον του Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την αίτηση διάλυσης της σύμβασης κατασκευής που κατέθεσε χθες η κοινοπραξία προς την Αττικό Μετρό Α.Ε., καθώς οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι καθοριστικές για τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών.
Αφού ξεπεράστηκαν οι εσωτερικές διαφωνίες, χθες, η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ - Impregilo - Ansaldo - Seli – Ansaldobreda με αίτημά της προς την Αττικό Μετρό και έπειτα από ομόφωνη απόφαση των μετόχων της, ζήτησε τη διάλυση της σύμβασης κατασκευής ενός εκ των μεγαλύτερων έργων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τη διαδικασία, η Αττικό Μετρό έχει 15 ημερολογιακές ημέρες προθεσμία, δηλαδή έως την 1η Ιανουαρίου, προκειμένου να απαντήσει στο αίτημα, με δύο πιθανά "σενάρια" να κυριαρχούν.
Στο πρώτο και πιθανότερο, με δεδομένη την απόφαση της διαιτησίας που δικαιώνει τον ανάδοχο και του επιτρέπει να αποχωρήσει χωρίς να εκπέσουν οι εγγυητικές του, αυτό που αναμένεται είναι η Αττικό Μετρό να κάνει δεκτή την αίτηση διάλυσης, με το νομικό τμήμα να εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα. Στην περίπτωση αυτή, οι δύο πλευρές θα καθίσουν στον τραπέζι των διαπραγματεύσεων προκειμένου να δοθεί άμεση λύση και να οριστεί νέο χρονοδιάγραμμα, εφόσον βρεθεί η χρυσή τομή, ενώ στο ενδεχόμενο να μην συναινέσουν σε κοινή γραμμή, η Αττικό Μετρό μπορεί να προχωρήσει σε επαναδημοπράτηση του έργου.
Ο τεχνικός κόσμος ερμηνεύει την κίνηση της κοινοπραξίας ως κίνηση τακτικής, που θα της επιτρέψει να θέσει τους δικούς της όρους στις διαβουλεύσεις με την Αττικό Μετρό. Το δεύτερο σενάριο περιλαμβάνει τη μη αποδοχή του αιτήματος από την πλευρά της Αττικό Μετρό, πράγμα που θα οδηγήσει τις δύο πλευρές στα δικαστήρια, όπου η κοινοπραξία διατηρεί το δικαίωμα να καταβάλει ασφαλιστικά μέτρα.
Πάρις Μπίλλιας, πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ
Αναμενόμενη χαρακτήρισε την κίνηση της κοινοπραξίας ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Πάρις Μπίλλιας,μιλώντας στο thestival.gr. "Ήταν μια αναμενόμενη κίνηση από πλευράς της κοινοπραξίας μετά την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντά της. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι το έργο σταματάει", τόνισε ο κ. Μπίλλιας, συμπληρώνοντας ότι όπως διεμήνυσε στο ΤΕΕ ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας, δεν υπάρχει η πρόθεση να επαναδημοπρατηθεί το έργο. "Ο ανάδοχος αυτή τη στιγμή έχει το πάνω χέρι, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει εργολάβος που έχει έργο 600 εκατομμυρίων και θέλει να φύγει", ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπίλλιας.
Χάρης Κυπριανίδης, πρόεδρος εργαζομένων Μετρό Θεσσαλονίκης
Μονόδρομο χαρακτήρισε την αίτηση διάλυσης, από την πλευρά του, ο πρόεδρος των εργαζομένων του Μετρό Χάρης Κυπριανίδης, προκειμένου να οριστεί νέο χρονοδιάγραμμα. "Γενικά για το έργο ήταν αναπόφευκτη κίνηση, ήταν μονόδρομος. Η κοινοπραξία, όπως φαίνεται, δεν έχει πρόθεση να αποχωρήσει, αλλά είναι το μόνο μέσο που έχει για να επανακαθοριστεί χρονοδιάγραμμα, παρόλο που ενέχει τον κίνδυνο της επαναδημοπράτησης, αν όλα πάνε στραβά", υπογράμμισε ο κ. Κυπριανίδης. Όσον αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες, ο πρόεδρος των εργαζομένων ξεκαθάρισε ότι οι ανασκαφές θα συνεχιστούν, ακόμη και στη διάρκεια της επαναδημοπράτησης του έργου, εάν αυτή υπάρξει.
Δημήτρης Παππάς, αντιπρόεδρος εργαζομένων Μετρό Θεσσαλονίκης
Όπως εξήγησε στο thestival.gr, o αντιπρόεδρος των εργαζομένων του Μετρό, Δημήτρης Παππάς, για να γίνει αποδεκτό το αίτημα διάλυσης της σύμβασης πρέπει να προκύπτει υπαιτιότητα της Αττικό Μετρό, λόγω μονομερούς αλλαγής του χρονοδιαγράμματος, για το οποίο έχει ήδη αποφανθεί το διαιτητικό δικαστήριο, δικαιώνοντας την κοινοπραξία. "Είναι ένα ασφυκτικό, αλλά αρκετά ικανό διάστημα για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις ώστε να οριστεί νέο χρονοδιάγραμμα.
Ωφελεί το έργο αυτή η κίνηση γιατί θέτει ένα αυστηρό χρονικό πλαίσιο 15 ημερών", επεσήμανε ο κ. Παππάς, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα καλό διαπραγματευτικό χαρτί που έχει στα χέρια της η κοινοπραξία. "Δίνεται η ευκαιρία στην Αττικό Μετρό να κάτσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων χωρίς να είναι υπόλογη για κάτι και στο υπουργείο Υποδομών να αποδείξει ότι αγαπάει το έργο. Ο κ. Χρυσοχοΐδης έχει την ευκαιρία να σώσει το έργο", τόνισε ο κ. Παππάς.
Σταύρος Στέτσικας, πρόεδρος εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα Μετρό Θεσσαλονίκης
Μετά από 13 ημέρες απεργιών των εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα, ο πρόεδρος του σωματείου Σταύρος Στέτσικας ανακοίνωσε την αναστολή των κινητοποιήσεων, έως ότου να δρομολογηθούν οι εξελίξεις. "Περιμέναμε αυτή την εξέλιξη και πιστεύουμε ότι οδεύουν όλοι στο να βρεθεί μία χρυσή τομή προκειμένου να συνεχιστεί το έργο γιατί εάν πάμε σε επαναδημοπράτηση θα υπάρξει παύση για 2-3 χρόνια", υπογράμμισε ο κ. Στέτσικας, συμπληρώνοντας παράλληλα, ότι η Αττικό Μετρό έχει ζητήσει 250 νέες απολύσεις που αφορούν το σύνολο των εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα, επικαλούμενη ότι η ΑΕΓΕΚ είναι υπεργολάβος της κοινοπραξίας. "Εμείς πήραμε την απόφαση ότι δεν θα ορίσουμε την επιτροπή που ζήτησαν και θα κινηθούμε νομικά για να κερδίσουμε όσο περισσότερο χρόνο γίνεται. Αναστέλλουμε τις απεργιακές κινητοποιήσεις και θα τις συνεχίσουμε τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να πιέσουμε προς κάθε κατεύθυνση", διεμήνυσε ο κ. Στέτσικας.
πηγή: thestival.gr