Το είχε πει εύστοχα, χαριτολογώντας, πρώην προβεβλημένος υπουργός από τη Θεσσαλονίκη ερωτώμενος για τον ερωτισμό της πόλης: “Είναι εξαιρετική όταν ταξιδεύσεις σ’ αυτή χωρίς της γυναίκα σου”. Και σίγουρα αυτό τον ερωτισμό τον βγάζει η πόλη και τον απολαμβάνουν οι επισκέπτες της σ’ όλη τη διάρκεια τής λειτουργίας της ΔΕΘ. Ενός θεσμού ο οποίος όσο περνούν τα χρόνια θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει τον χαρακτήρα της αποκλειστικά στην επιχειρηματικότητα.
Από κάθε παρόμοια διοργάνωση, ακόμη και από τις κλαδικές εκθέσεις, η πόλη να αποκομίζει κέρδη. Αυτό δεν είναι προνόμιο μόνο της Θεσσαλονίκης, αλλά κάθε πόλης η οποία γίνεται η έδρα ενός μεγάλου γεγονότος. Είτε αυτό είναι καλλιτεχνικό, είτε αθλητικό, είτε επιχειρηματικό. Οπότε καμία αντίρρηση η Θεσσαλονίκη να γίνει κέντρο επιχειρηματικού, συνεδριακού ή αθλητικού τουρισμού. Είχε, έχει και θα συνεχίσει να έχει ανάγκη από το να ενισχυθεί η αγορά από “φρέσκο” χρήμα. Το ζήτημα όμως είναι η δυναμική που έχουν οι εκθέσεις. Ας πάρουμε ως παράδειγμα την 84η Διεθνή Εκθεση της Θεσσαλονίκης. Οι Εκθέσεις χαρακτηρίζονται πετυχημένες όχι από την προσέλευση του κόσμου, αλλά από τις εμπορικές πράξεις που γίνονται. Κανείς εκθέτης και αναφέρομαι στις ισχυρές παρουσίες, δεν νιώθει ικανοποίηση αν φύγει από την πόλη χωρίς να έχει υπογράψει σοβαρά συμβόλαια.
Την πόρεια της ΔΕΘ την παρακολουθώ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Από τότε εισέπραττα των προβληματισμό των διοικούντων, αν θα πρέπει να αποτελεί ένα δεκαπενθήμερο πανηγύρι, συνώνυμο της μαύρης μπύρας, του σάντουιτς με λουκάνικο και των λούνα παρκ, έχοντας και ολίγον εμπορικό άρωμα. Η πρώτη κίνηση-υπέρβασης της εποχής ήταν να “αποβληθεί” τον λούνα παρκ.
Τα χρόνια πέρασαν. Η φιλοσοφία οι εκθέσεις της Helexpo, όπως σ’ όλο τον κόσμο, να αποτελούν την έδρα για σημαντικές εμπορικές συναλλαγές, τουλάχιστον μέχρι τώρα, έγινε πράξη μόνο στις κλαδικές. Εκεί κυριαρχεί η επιχειρηματικότητα. Η Διεθνής Εκθεση όμως, παρά το εξαιρετικό management της πετυχημένης διοίκησης δίνει την αίσθηση ότι συνεχίζει να βάζει περισσότερο ψηλά το θέαμα από τις business. Οι αριθμοί πολλές φορές δεν λένε την αλήθεια. Σύμφωνα με τη ΔΕΘ 1600 άμεσοι και έμμεσοι εκθέτες συμμετέχουν φέτος.
Αντίστοιχα στην ISPO Munich 2019 (Διεθνής Εκθεση αθλητικών ειδών) υπήρχαν φέτος 2.943 εκθέτες, διήρκεσε τέσσερεις ημέρες και τις τρεις πρώτες η είσοδος επιτρεπόταν μόνο σε επιχειρηματίες. Το κοινό μπορούσε να την επισκεφθεί μόνο την τελευταία ημέρα με εισιτήριο εισόδου που ξεκινούσε από 69 ευρώ!
Μετά από 84 χρόνια υπάρχει η εκτίμηση ότι θα πρέπει να αναβαθμιστεί η ΔΕΘ και να αποτελεί έκθεση όπου θα κυριαρχούν τα κέρδη για την επιχειρηματικότητα και την τεχνολογία και όχι ένα δεκαήμερο με άρτο και θεάματα και πολιτικά επικοινωνιακά κέρδη.
*Από την έντυπη έκδοση της Metrosport (9/9)